Villamos Pécsen

A pécsi villamos története 1913. október 20-án kezdődött, amikor a városban elindult a közúti villamosvasút. A kezdeményezés mögött Nendtvich Andor polgármester állt, aki a Ganz Villamossági Rt.-vel kötött szerződést a kivitelezésre. A villamoshálózat kiépítése több mint másfél millió osztrák-magyar koronába került, és a város címerével díszített, kék szegélyes járművek hamar a városi élet szerves részévé váltak.

A hálózat három fő vonalból állt: az egyik a Zsolnay gyár és a Főpályaudvar között közlekedett, a másik a Budai külvárosi pályaudvart kötötte össze a Hadapród iskolával (a mai PTE ÁOK), míg a harmadik a Zsolnay gyár és a Hadapród iskola között haladt. Ezek az egyvágányú vonalak kitérőkkel voltak ellátva, és a Széchenyi térnél találkoztak, amely a rendszer központi csomópontjaként működött.

A villamosokat a Ganz gyár készítette, kezdetben tíz darab kéttengelyes, kétmotoros motorkocsit szállítottak Pécsre. Ezek TS 70 típusú motorokkal voltak felszerelve, 40 lóerős teljesítménnyel. A járművek favázasak voltak, és több közülük levélszekrénnyel is rendelkezett, amelyeket 1913 és 1916 között használtak. Később, az 1920-as és ’30-as években, valamint az ’50-es években több kocsit átépítettek: dongatetővel, teleszkópos áramszedővel, légfékkel és szögletes homlokfallal látták el őket. A Ganz gyár további típusokat is szállított, például nagyobb motorkocsikat 1917-ben, valamint egy nyári motorkocsit 1925-ben.

A villamos népszerűsége a kezdetektől fogva töretlen volt, 1957-ben például több mint 12 millió utazást regisztráltak. Ennek ellenére az ’50-es évekre a rendszer elavulttá vált. Az egyvágányú pálya nem tette lehetővé a járatok sűrítését, a város gyors növekedése pedig új vonalakat igényelt volna. A gazdasági helyzet, az Ikarus buszgyár térnyerése, valamint a fővárosi troliüzem kedvező tapasztalatai mind hozzájárultak ahhoz, hogy a villamosüzem fejlesztése helyett inkább az autóbusz-hálózat bővítése mellett döntöttek.

1959-ben megszűnt a Főpályaudvar felé közlekedő vonal, majd 1960. augusztus 31-én végleg leállt a villamosforgalom. Az utolsó járatot jelentős tömeg kísérte, és ezzel lezárult egy korszak Pécs közlekedéstörténetében. Ma már csak néhány sínmaradvány és egy kiállított szerelvény emlékeztet a város egykori villamosaira.

A kiállított pécsi villamos jelenleg a Balokány-ligetben található, amely egykor két villamosvonal végállomása is volt. A szerelvényt korábban a Ferencesek utcájában állították ki, de 2023-ban teljes körűen felújították, és új helyszínre költöztették, ahol parkosított környezetben tekinthető meg.

Fontos tudni, hogy ez a jármű nem eredetileg Pécsen közlekedett, hanem Budapestről származik, viszont típusában és megjelenésében nagyon hasonlít azokra a villamosokra, amelyek az 1950-es években rótták Pécs utcáit. A kiállítás célja, hogy méltó emléket állítson a város egykori villamosközlekedésének, és a látogatók információs táblákon keresztül régi fotókat és történeti adatokat is megismerhetnek.

By vportal