Crash Bandicoot: On the Run! – Egy legendás karakter futása a mobilpiacon

Crash Bandicoot név szinte minden játékos számára ismerősen cseng – a 90-es évek ikonikus platformhőséről van szó, aki a PlayStation egyik legismertebb arcává vált. A karakter kalandjai az évek során számos generációnak hoztak örömet, és 2021-ben új platformra, a mobilokra is megérkezett: elindult a Crash Bandicoot: On the Run! című játék, amelyet a Candy Crush fejlesztője, a King készített, és az Activision Blizzard adta ki.

Megjelenés és bevezetés

A játék hivatalosan 2021. március 25-én debütált világszerte, iOS és Android rendszerekre. Már a megjelenést megelőző napokon is elérhető volt néhány régióban korai hozzáférésként. Ez a korai elérhetőség hatalmas várakozást és letöltési hullámot generált: már az első 24 órában több mint 8 millió alkalommal töltötték le a játékot.

A játékosok érdeklődése gyorsan tetőzött: négy nap alatt elérte a 20 millió letöltést, és a teljes életciklusa alatt – a bezárásig – összesen több mint 60 millió letöltést regisztráltak a fejlesztők. A játék az App Store és a Google Play listáin is kiemelkedő helyezéseket ért el: több tucat országban került a legnépszerűbb alkalmazások közé.

Bevételek és fogadtatás

A megjelenés után az első hét napban több mint 700 000 dollár bevételt termelt a játék az alkalmazáson belüli vásárlásokból, ami erős kezdésnek számított a King történetében. A játék ingyenesen volt elérhető, de mikrotranzakciókat kínált például gyorsabb fejlődéshez, kozmetikai tartalmakhoz és nyersanyagokhoz.

A játékosok és kritikusok is javarészt pozitívan fogadták a játékot. Dicsérték a nosztalgikus hangulatot, a látványvilágot, valamint azt, hogy a fejlesztők megőrizték a Crash-széria jellegzetes stílusát, miközben egy modern, futós játékmenetet tálaltak.

Játékmenet, pályák és világok

Crash Bandicoot: On the Run! egy úgynevezett „runner” típusú játék, amely a Temple Run és a Subway Surfers nyomdokain halad, de annál mélyebb mechanikával és gazdagabb tartalommal. A játékban oldalnézetes és 3D-s pályák váltakoztak, és a játékosok célja az volt, hogy akadályokat kerüljenek ki, összegyűjtsenek nyersanyagokat és legyőzzék a széria klasszikus gonosztevőit.

Pályák és világok:

  • A játékban több mint 100 különböző pálya volt elérhető, amelyek különböző tematikus világokban kaptak helyet:
    • Turtle Woods
    • Lost City
    • Temple Ruins
    • Iceberg Lab
    • Desert Dunes
    • Dino Might!
    • Slippery Slopes
    • Bear It

Egyes világokban időszakos eseményeket is rendeztek, ahol exkluzív jutalmakat lehetett szerezni.

Játszható karakterek

A játékosok választhattak a két fő karakter között:

  • Crash Bandicoot – a sorozat főhőse, jól ismert pörgő támadásával és energikus mozgásával.
  • Coco Bandicoot – Crash okos és bátor húga, aki saját stílussal és animációkkal rendelkezett.

A karakterekhez több tucat skin (ruházat) is tartozott, amelyeket a játékban különböző kihívások vagy események során lehetett feloldani. A ruhák nem csak esztétikai célt szolgáltak, egyes skinek különféle bónuszokat is biztosítottak, például gyorsabb gyűjtést vagy nagyobb sebzést a főellenségek ellen.

Crafting és bázisépítés

Egyedi sajátossága volt a játéknak a bázisépítés és nyersanyaggyűjtés. A játékosok különféle gyümölcsöket, kristályokat és alkatrészeket gyűjthettek, amelyeket a Wumpa-szigeten található főhadiszálláson lehetett feldolgozni:

  • Fegyvereket készíthettek (nitro bombák, fagyasztó lézerek)
  • Új területeket nyithattak meg
  • Boss harcokat aktiválhattak

Ez a mechanika különösen vonzó volt azoknak a játékosoknak, akik mélyebb játékmenetre vágytak a klasszikus futós mechanikán túl.

Ellenségek és boss harcok

A játékban feltűntek a Crash-univerzum ikonikus ellenségei, köztük:

  • Dr. Neo Cortex
  • N. Gin
  • Tiny Tiger
  • Scorporilla
  • Nitros Oxide

A főellenségeket több pálya teljesítése után lehetett elérni, és legyőzésük után új világok nyíltak meg. Egyes események során időkorlátos boss-harcok is elérhetők voltak, különleges jutalmakkal.

Miért szűnt meg?

Bár a játék kezdeti fogadtatása pozitív volt, az érdeklődés idővel csökkent. A rendszeres tartalomfrissítések ellenére sok játékos panaszkodott a hosszú gyártási idők, a mikrotranzakciók erőltetettsége és a játékmenet ismétlődő jellege miatt.

A fejlesztők 2023 februárjában jelentették be, hogy a játék véglegesen bezár, és 2023. február 16-án hivatalosan is lekapcsolták a szervereket. Ez azt jelentette, hogy az online funkciók, a frissítések, és minden játékbeli haladás is elveszett – mivel a játék kizárólag internetkapcsolattal működött.

A hivatalos közlemény szerint a döntés mögött „üzleti okok és a hosszú távú fenntarthatóság hiánya” állt. A játéknak volt ugyan több mint 60 millió letöltése, de a bevételek (nagyjából 4 millió dollár élettartam alatt) nem érték el a várt szintet.

Öröksége és hatása

Crash Bandicoot: On the Run! rövid életű volt, de mégis fontos része maradt a Crash-univerzumnak:

  • Új közönséget szólított meg – sokan mobilon találkoztak először Crash-sel.
  • A játék technikai és vizuális minősége kiemelkedő volt a mobil runner kategóriában.
  • Bizonyította, hogy van igény minőségi franchise-alapú mobiljátékokra – de hosszú távon több kell a sikerhez, mint a nosztalgia.
  • Crash Bandicoot: On the Run! nem csak egy újabb futós játék volt – hanem egy ambiciózus próbálkozás arra, hogy egy klasszikus játéksorozat új életre keljen a mobilos közönség körében. Bár nem tudott hosszú távon fennmaradni, emlékezetes maradt sok játékos számára, és egy kis nosztalgiát csempészett a mindennapokba. Talán a jövőben ismét láthatjuk Crash-t mobilon – talán egy még jobb, még kiforrottabb

By vportal