A budapesti villamosközlekedés nemcsak a város egyik legfontosabb közlekedési formája, hanem technológiai szempontból is izgalmas rendszer. Az egyik kulcseleme a vágányváltás, amely lehetővé teszi, hogy a villamosok különböző irányokba haladjanak, elágazásokon forduljanak, vagy végállomásokon visszaforduljanak. De hogyan is működik ez pontosan?


A vágányváltó (más néven sínváltó) egy olyan mechanikus szerkezet, amely a sínpálya egy szakaszát mozgathatóvá teszi. Ez a mozgatható rész – a váltónyelv – dönti el, hogy a villamos melyik irányba halad tovább.
A váltók működtetése történhet:

  • Kézi vezérléssel (ritka Budapesten)
  • Elektromos vezérléssel (a leggyakoribb)
  • Automatikus jeladóval (modern rendszereknél)
  • Központi forgalomirányítással (forgalmas csomópontokon)

Elektromos és automatikus váltók Budapesten.
A legtöbb budapesti villamosvonalon elektromosan vezérelt váltók működnek. Ezeket a villamosvezető egy kapcsolóval vagy gombbal aktiválja, általában még a váltóhoz való érkezés előtt. A rendszer visszajelzést ad a vezetőnek, hogy a váltó megfelelően áll-e.
A modernebb vonalakon automatikus váltók is működnek. Ezeknél a villamos alján elhelyezett jeladó (például RFID vagy mágneses rendszer) kommunikál a váltóval, és automatikusan beállítja azt a kívánt irányba.

Részletesebb magyarázat:

A váltó (turnout / points) a sínrendszer mechanikus eleme, amely lehetővé teszi a járműveknek, hogy egyik vágányról a másikra térjenek át.

Egy tipikus váltó fő részei: váltórudak / point blades (mozgó sínszárak), a frog (keresztezési pont, ahol a sínek keresztezik egymást), és a mozgatómotor / hajtómű amely átkapcsolja a váltórudakat.

A váltórudat általában elektromos vagy hidraulikus mozgatómotor állítja át; városi környezetben (útburkolatban futó villamosoknál) a váltókat gyakran távolról, forgalomirányításból vagy helyi vezérléssel kapcsolják. A gyártók speciális, a városi környezethez illesztett, rugalmas pontszárakat használnak (grooved / tram profile).

Konkrét példák Budapestről:

4-es és 6-os villamos (Nagykörút)

  • A váltók elektromosan működnek, és a vezető irányítja őket.
  • A Blaha Lujza tér, Oktogon és Nyugati pályaudvar környékén több váltó is található.

Fonódó hálózat (17-es, 19-es, 41-es)

  • A budai fonódó vonalak (pl. Széll Kálmán tér, Batthyány tér) automatikus váltókkal működnek.
  • A villamosok jeladóval aktiválják a váltót, így nincs szükség külön beavatkozásra.

1-es villamos (Könyves Kálmán körút)

  • Teljesen korszerűsített pálya, elektromos váltókkal.
  • A Puskás Ferenc Stadion és Népliget környékén több elágazás is található.

3-as villamos (Gubacsi út – Mexikói út)

  • Elektromos váltók működnek a Kőbánya alsó és Örs vezér tere környékén.

47-es és 49-es villamos (Deák tér – Budafok)

  • A belvárosi csomópontokon (Astoria, Kálvin tér) központilag vezérelt váltók biztosítják a forgalom gördülékenységét.

Érdekesség még:

A CAF Urbos 3 típusú új villamosok már beépített jeladóval rendelkeznek, így automatikusan képesek váltót állítani.

  • A váltók állapotát a forgalomirányító központ is figyeli, és szükség esetén be tud avatkozni.
  • A váltók télen fűtést is kaphatnak, hogy ne fagyjanak be.

By vportal